Contact met de huisartsenspoedpost
De huisartsenspoedpost werkt anders dan je eigen huisarts. Je belt ons alleen als je klacht medisch gezien niet kan wachten tot je eigen huisarts er weer is.
Onze gesprekken worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Stap 1: de NAW-assistent is je eerste aanspreekpunt
Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je eerst een telefonist aan de lijn. Wij noemen dat de NAW-assistent. Die maakt een eerste inschatting van de urgentie van je klachten en vraagt je persoonsgegevens.
Hou je gegevens vast bij de hand
We kunnen je sneller en beter helpen als je de volgende informatie vast bij de hand hebt:
- Voorletters en achternaam
- Geboortedatum en geslacht
- Burgerservicenummer
- Telefoonnummer
- Straatnaam, postcode en woonplaats
- Naam van je eigen huisarts
- Naam zorgverzekeraar en polisnummer
- De omschrijving van je medische klachten
- Je medische voorgeschiedenis (belangrijke aandoeningen/ziektes en/of allergieën)
- Je medicijngebruik (houd de verpakking bij de hand, dan kun je eventuele vragen makkelijker beantwoorden).
Kom je naar de post? Neem altijd je legitimatiebewijs mee.
Stap 2: je wordt teruggebeld
De NAW-assistent verbreekt de verbinding en geeft je informatie door aan onze triagist of huisarts. Je wordt teruggebeld op basis van urgentie. Meestal belt de triagist je terug. In sommige gevallen kan dat ook een huisarts zijn of een verpleegkundig specialist of een physician assistant.
Zij beoordelen of een afspraak nodig is. Afhankelijk van je situatie:
- krijg je telefonisch medisch (zelfzorg-)advies
- of krijg je een telefonisch consult met een dokter of een VS/PA (verpleegkundig specialist of physician assistent)
- of maken we een afspraak met je voor een bezoek aan de huisartsenspoedpost
- of maken we een afspraak voor een bezoek van de huisarts bij je thuis
- in geval van levensbedreigende spoed, bellen we een ambulance.
Let op: wij bellen anoniem terug. Zorg dat je bereikbaar bent.
Bericht aan je eigen huisarts
Als je contact hebt gehad met de huisartsenspoedpost sturen wij een bericht aan je eigen huisarts. Dat is belangrijk voor eventuele vervolgacties die voor jouw behandeling noodzakelijk zijn. Wij kunnen dit bericht alleen verzenden aan huisartsen die bij DokNoord Huisartsenspoedpost zijn aangesloten. Is jouw huisarts niet aangesloten? Bijvoorbeeld omdat diens praktijk buiten ons werkgebied ligt? Dan krijg je een brief mee die je zelf bij je huisarts moet inleveren.